Foorumit

Pähkinä purtavaksi
Created by: Anonymous Created on: 2007-10-25 21:48:52 Read times: 445739
Pages: 1   2   3   4   107   108   109   [110]   111   112   113   136   137   138   139  
Anonymous



Date: 2010-06-08 20:25:52
Plato wrote:
HolyShit wrote:
Jos Ari ampuu rankkarin, minkä ampuu urpo?


Loppukevennyksen jälkeisen vitsin.

Jos Jaakon lempinimi on Jaska, mikä on Patrickin lempinimi?


Patty.


1 arvoituksen vastaus: Runkkari

2 arvoituksen vastaus: Paska
Anonymous



Date: 2010-06-10 16:50:44
jorma wrote:
Calder wrote:
Mies oli vaimonsa kanssa kirkossa, mies nukahti ja näki unta, että häntä oltiin mestaamassa. Nainen huomasi, että hänen miehensä nukkui ja tönäisi häntä juuri samaan aikaan kun mestaaja heilautti kirveen miehen kaulaa kohti unessa. Mies säikähti niin, että kuoli samantien sydänkohtaukseen.

Kysymys: Miksi tämä tarina ei voi olla totta?


Mies oli unessa.

Mitä tarkotat?
Anonymous



Date: 2010-06-12 11:40:38
jorma wrote:
Ois yksi rikosarvoitus:

Rannikkovartioston vene suuntasi kohti ajelehtivaa venettä, jossa Peto S. Vilppi heilutti kättään hullun lailla. Aurinko paistoi kuumasti, ja Vilppi hyppäsi hikoilevana vartioston veneeseen ja aneli vettä. Juotuaan monta lasillista hän kertoi tapahtumista: "Olimme Lassin kanssa kalastamassa ulapalla, kun kuusi päivää sitten sekä veneen moottori että radio hajosivat. Siitä lähtien vene on ajelehtinut, ja kolme päivää sitten juomavesi loppui. Lassi alkoi juoda merivettä ja meni siitä ihan sekaisin. Mennessään sisälle hyttiin hän kompastui, löi päänsä ja kuoli." Ville Varjo tutki ruumiin ja totesi kuolinsyyksi päähän tulleen iskun. Ville sanoi Vilpille: "Kertomuksesi perusteella minulla on syytä epäillä, että Lassi on murhattu." Miksi?


Peto S. Vilppi murhas sen että sille riittäis vettä
Anonymous



Date: 2010-06-14 16:51:18
Edited: 2010-06-14 22:01:09
Tämä arvoitus perustuu tositapahtumiin, jota tänään minulle kävi.

Menin kauppaan hakemaan äidin tekemää tilausta. Myyjä ei tiennyt, että olen tulossa hakemaan tilausta, eikä hän ollut koskaan nähnyt minua. En ollut myös koskaan nähnyt myyjää. Myyjä ei ole koskaan käynyt meidän luonamme, eikä hän ole kenenkään meidän tuttu. En myöskään näytä yhtään äidiltä, joten hän ei voinut päätellä kuka olen senkään perusteella. Tilausta ei pitänyt hakea minään tiettynä ajankohtana, hain sen vaan miten sattui. Siitä huolimatta kauppaan astuessani myyjä sanoi sukunimeni ja haki äitini tilauksen. Olin kovasti hämilläni ja ihmettelin mistä myyjä tiesi, että tulin hakemaan äitini tilausta. Myyjä vaan sanoi, että hänellä on hyvä näkömuisti. Kerroin myyjälle, etten ole koskaan aikaisemmin ollut kyseisessä kaupassa. Mistä myyjä tiesi kuka olen ja mistä hän tiesi olisinko tullut kauppaan ylipäätään hakemaan tilausta vai ostamaan jotain?
Anonymous



Date: 2010-06-14 17:01:21
vekara wrote:
Tämä arvoitus perustuu tositapahtumiin, jota tänään minulle kävi.

Menin kauppaan hakemaan äidin tekemää tilausta. Myyjä ei tiennyt, että olen tulossa hakemaan tilausta, eikä hän ollut koskaan nähnyt minua. En ollut myös koskaan nähnyt myyjää. En myöskään näytä yhtään äidiltä, joten hän ei voinut päätellä kuka olen senkään perusteella. Tilausta ei pitänyt hakea minään tiettynä ajankohtana, hain sen vaan miten sattui. Siitä huolimatta kauppaan astuessani myyjä sanoi sukunimeni ja haki äitini tilauksen. Olin kovasti hämilläni ja ihmettelin mistä myyjä tiesi, että tulin hakemaan äitini tilausta. Myyjä vaan sanoi, että hänellä on hyvä näkömuisti. Kerroin myyjälle, etten ole koskaan aikaisemmin ollut kyseisessä kaupassa. Mistä myyjä tiesi kuka olen ja tulinko kauppaan ylipäätään hakemaan tilausta vai ostamaan jotain?


Mutsis soitti kauppaa
Anonymous



Date: 2010-06-14 17:51:58
Prokopiev wrote:
vekara wrote:
Tämä arvoitus perustuu tositapahtumiin, jota tänään minulle kävi.

Menin kauppaan hakemaan äidin tekemää tilausta. Myyjä ei tiennyt, että olen tulossa hakemaan tilausta, eikä hän ollut koskaan nähnyt minua. En ollut myös koskaan nähnyt myyjää. En myöskään näytä yhtään äidiltä, joten hän ei voinut päätellä kuka olen senkään perusteella. Tilausta ei pitänyt hakea minään tiettynä ajankohtana, hain sen vaan miten sattui. Siitä huolimatta kauppaan astuessani myyjä sanoi sukunimeni ja haki äitini tilauksen. Olin kovasti hämilläni ja ihmettelin mistä myyjä tiesi, että tulin hakemaan äitini tilausta. Myyjä vaan sanoi, että hänellä on hyvä näkömuisti. Kerroin myyjälle, etten ole koskaan aikaisemmin ollut kyseisessä kaupassa. Mistä myyjä tiesi kuka olen ja tulinko kauppaan ylipäätään hakemaan tilausta vai ostamaan jotain?


Mutsis soitti kauppaa


Ei soittanu, kun ei se myyjä tienny et oon tulossa.
Anonymous



Date: 2010-06-14 18:53:43
Limited wrote:
verti wrote:
K.Carson wrote:
jorma wrote:
l337- wrote:
verti wrote:
jorma wrote:
jöönä wrote:
Hazard wrote:
jöönä wrote:
Aku on velkaa Roopelle ja Roope tiedustelee Akun rahatilanteesta tämän veljenpojilta. "Hänellä on 100 euroa tai enemmän", vastasi Tupu. "Hänellä on 100 euroa tai vähemmän", vastasi Hupu. "Tiedän, että on hänellä ainakin jonkun verran rahaa", vastasi Lupu. Kuinka paljon Akulla oli rahaa, jos vain yksi veljenpojista puhui totta?
0€


oikein


mitennii 0e?



Niinpä


Tutustukaan lukuteoriaan ja logiikkaan. Totuusarvotaulukko.


siis 100-100=0?


No selvähän sen 0 euroa on, jos vain yks puhuu totta. Tämä väite siis on tosi "Hänellä on 100 euroa tai vähemmän" ja 2 muuta valetta. Ja sen siis on oltava 0 ekeä, jos rahaa on yksikin euro, niin silloin myös väite "Tiedän, että on hänellä ainakin jonkun verran rahaa" pitäisi paikkansa.

nii jaa joo


Olen nero matikassa mutten ymmärrä miksi juuri tämä on totta, eikä kumpikaan noista toisista ?


Jos väite "Hänellä on 100 euroa tai enemmän" pätisi eli Tupu puhuisi totta, ei ehto "vain yksi veljenpojista puhuu totta" toteutuisi, koska tällöin myös Lupun väite "Tiedän, että on hänellä ainakin jonkun verran rahaa" pitäisi paikkansa (eli jos Akulla olisi muu määrä, kuin 0e rahaa). Selvennyksenä siis vielä, että tässä tilanteessa kaksi veljenpojista puhuisi totta. Sama pätee Lupun väitteessä. Jos Akulla on jonkun verran rahaa, on hänellä väkisinkin Hupun väitteen verran rahaa eli 100e tai vähemmän tai Tupun mukaan 100e tai enemmän. Tällöin ainut mahdollinen vastaus on, että Akulla on 0e. KOSKA kun Akulla on 0e, Tupu ("Hänellä on 100 euroa tai enemmän") ja Lupu ("Tiedän, että on hänellä ainakin jonkun verran rahaa") valehtelevat.
peliveli
For the Win



Date: 2010-06-14 19:25:39
vekara wrote:
Tämä arvoitus perustuu tositapahtumiin, jota tänään minulle kävi.

Menin kauppaan hakemaan äidin tekemää tilausta. Myyjä ei tiennyt, että olen tulossa hakemaan tilausta, eikä hän ollut koskaan nähnyt minua. En ollut myös koskaan nähnyt myyjää. En myöskään näytä yhtään äidiltä, joten hän ei voinut päätellä kuka olen senkään perusteella. Tilausta ei pitänyt hakea minään tiettynä ajankohtana, hain sen vaan miten sattui. Siitä huolimatta kauppaan astuessani myyjä sanoi sukunimeni ja haki äitini tilauksen. Olin kovasti hämilläni ja ihmettelin mistä myyjä tiesi, että tulin hakemaan äitini tilausta. Myyjä vaan sanoi, että hänellä on hyvä näkömuisti. Kerroin myyjälle, etten ole koskaan aikaisemmin ollut kyseisessä kaupassa. Mistä myyjä tiesi kuka olen ja tulinko kauppaan ylipäätään hakemaan tilausta vai ostamaan jotain?


Tais olla miesmyyjä...

Kai teillä sentäs kotona sun kuvia seinäl on?
thanos
Wanhainkodin Munkki



Date: 2010-06-14 20:30:31
vekara wrote:
Tämä arvoitus perustuu tositapahtumiin, jota tänään minulle kävi.

Menin kauppaan hakemaan äidin tekemää tilausta. Myyjä ei tiennyt, että olen tulossa hakemaan tilausta, eikä hän ollut koskaan nähnyt minua. En ollut myös koskaan nähnyt myyjää. En myöskään näytä yhtään äidiltä, joten hän ei voinut päätellä kuka olen senkään perusteella. Tilausta ei pitänyt hakea minään tiettynä ajankohtana, hain sen vaan miten sattui. Siitä huolimatta kauppaan astuessani myyjä sanoi sukunimeni ja haki äitini tilauksen. Olin kovasti hämilläni ja ihmettelin mistä myyjä tiesi, että tulin hakemaan äitini tilausta. Myyjä vaan sanoi, että hänellä on hyvä näkömuisti. Kerroin myyjälle, etten ole koskaan aikaisemmin ollut kyseisessä kaupassa. Mistä myyjä tiesi kuka olen ja tulinko kauppaan ylipäätään hakemaan tilausta vai ostamaan jotain?


Myyjä on sun isä? : D
Anonymous



Date: 2010-06-14 21:37:35
Edited: 2010-06-14 21:38:24
K.Carson wrote:
vekara wrote:
Olin kovasti hämilläni ja ihmettelin mistä myyjä tiesi, että tulin hakemaan äitini tilausta.


Myyjä on sun isä? : D

Ja tämä vastaushan ei ole oikein ainakaan ton perusteella? Ja tuskin kukaan tolla tavalla isälleen vastaisi.

Myyjä vaan sanoi, että hänellä on hyvä näkömuisti. Kerroin myyjälle, etten ole koskaan aikaisemmin ollut kyseisessä kaupassa.

Noh, tiedä häntä.

Oma veikkaukseni kuitenkin on kuitenki se, että äitisi oli näyttänyt valokuvia sinusta, kun myyjä on tullut käymään joskus teillä. Ja sinä et ole ollu silloin kotona.
Anonymous



Date: 2010-06-14 21:55:04
nappa wrote:
K.Carson wrote:
vekara wrote:
Olin kovasti hämilläni ja ihmettelin mistä myyjä tiesi, että tulin hakemaan äitini tilausta.


Myyjä on sun isä? : D

Ja tämä vastaushan ei ole oikein ainakaan ton perusteella? Ja tuskin kukaan tolla tavalla isälleen vastaisi.

Myyjä vaan sanoi, että hänellä on hyvä näkömuisti. Kerroin myyjälle, etten ole koskaan aikaisemmin ollut kyseisessä kaupassa.

Noh, tiedä häntä.

Oma veikkaukseni kuitenkin on kuitenki se, että äitisi oli näyttänyt valokuvia sinusta, kun myyjä on tullut käymään joskus teillä. Ja sinä et ole ollu silloin kotona.


Myyjä ei ole mun isä eikä myyjä myöskään ole käynyt meillä. Lisätään tuo vaikka alkuperäiseen tekstiin.
Phil.Laak
Hc Alokkaat



Date: 2010-06-14 22:27:24
Jaa-a, mitähä tuost keksisi... se o nähny sut poliisiasemalla?
Anonymous



Date: 2010-06-15 00:58:08
K.Carson wrote:
Völki wrote:
zani wrote:
Dobbel wrote:
biteforce wrote:
Dobbel wrote:
Tässä jotain omituista...

http://www.elisanet.fi/wfan/visual06.gif



Ei tuossa mitään omituista oo on vain siirretty vaan palikoiden paikkoja siten että tule reikä tuonne alhaalle.


Hyvin päätelty. Kuitenkin alemmalla ja ylemmällä kolmiolla sekä palikoilla on samat pinta-alat kummassakin kuvassa, jonka laskemalla helposti saa selville. Ylemmässä kuvassa palikat täyttävät kolmion kokonaan. Selitä siis, miten tuo "feikki", kuten sivustolla sanotaan, on suunniteltu.


K.Carson taisi tämän jo ratkaista. Tarkalla silmällä näkee, että kolmioiden hypotenuusat ovat kuperia/koveria.


kuinkas monta hypotenuusaa kolmiossa on (1, eikö totta.) :D:D olisiko että kateetit on koveria/kuperia :) kuhan pilkkua viilailen parempaan kuntoon.


Mikähän tuossaki taas sulla on ideana völki, minusta viilaat pilkkua vaa huonompaa kuntoon. Tottakai on oikein kirjoittaa "kolmioiden hypotenuusat", koska kolmioita on kaksi.
Tämäkö olisi parempi: "Tarkalla silmällä näkee, että kolmioiden hypotenuusa ovat kuperia/koveria."?

Tai sitte en ymmärtäny ollenkaa mitä tuossa hait :s


Mitä se völki nyt meinas? Siis vastaushan on että noiden kolmioiden hypotenuusat (pisimmät sivut) ovat toiset koveria toiset kuperia jos katsot tarkkaan.. ( )
Anonymous



Date: 2010-06-15 00:59:19
Frukt wrote:
Zwey wrote:
Milla ja Malla ovat yhteensä 21-vuotta.
Malla on nyt 2 kertaa niin vanha kuin
Milla oli silloin kun Malla oli yhtävanha
kuin Milla on nyt. Kuinka vanhoja tytöt ovat nyt?

PS. Tuskin kukaa osaa ratkasta ;)



42 tai 21. iisi.


omani :
Olet bussikuski, Bussiin astuu kolme lehmää, kaksi simpanssia, 6 ihmisaikuista, 3 ihmislasta ja pari elefanttia.
Mikä on bussikuskin nimi?

E: kukaan ei tiedä.


HELPPO... Bussikuski on Frukt
thanos
Wanhainkodin Munkki



Date: 2010-06-15 03:02:57
Tuomari kertoo kuolemaantuomitulle, että tämä hirtetään seuraavalla viikolla (ma–pe), mutta päivä tulee tuomitulle yllätyksenä. Hän ei tiedä sitä ennen kuin teloittaja koputtaa hänen sellinsä oveen hirttopäivän aamuna.

Tuomittu järkeilee seuraavasti:

      1. Päivä ei voi olla perjantai, koska silloin hän olisi tietoinen siitä torstai-iltana, jolloin päiviä on jäljellä vain yksi (ja näin ollen se ei tulisi yllätyksenä).
      2. Se ei voi olla myöskään torstai, koska silloin hän olisi tietoinen siitä keskiviikkoiltana: päiviä olisi jäljellä taas vain yksi, kun hirttopäivä ei voi olla perjantaikaan.
      3. Samalla logiikalla se ei voi olla myöskään keskiviikko, tiistai tai maanantai. Vanki tulee siihen tulokseen, ettei häntä voida hirttää.

Tää ei niinkään oo arvoitus, mutta silti aika jännä, nimittäi tälle paradoksille ei ole löydetty täysin yleisesti hyväksyttyä selitystä, vaikka nii simppeliltä näytääki.
Anonymous



Date: 2010-06-15 15:40:43
Tää on vaikea!!!

Seuraavassa pientä päänvaivaa. Seuraavan ongelman on laatinut itse Albert Einstein. Hän oli vakaasti sitä mieltä että 98% kaikista ihmisistä ei pysty ratkaisemaan sitä. Kokeile jos uskallat. ;)

Faktat:
1. Kaikki 5 taloa ovat eri värisiä
2. Jokaisessa talossa elää eri maan kansalainen
3. Jokaisen talon omistaja juo tiettyä juomaa, polttaa tietynmerkkisiä savukkeita ja tällä on tietynlainen kotieläin
4. Kukaan ei polta samanmerkkisiä savukkeita eikä juo samaa juomaa naapurin kanssa ja jokaisella on erilainen kotieläin

Vihjeet:
1. Englantilainen asuu punaisessa talossa
2. Ruotsalaisella on lemmikkinä koira
3. Tanskalainen juo teetä
4. Vihreä talo on valkoisen talon vasemmalla puolella
5. Vihreän talon omistaja juo kahvia
6. Pallmallia polttava henkilö rakastaa lintuja
7. Keltaisen talon asukas polttaa Dunhilliä
8. Keskimmäisessä talossa asuva mies juo maitoa
9. Norjalainen asuu ensimmäisessä talossa
10. Blendiä polttava mies asuu kissan omistajan naapurissa
11. Se, jolla on hevosia kotieläimena, asuu vierekkäin miehen kanssa, joka polttaa Dunhilliä
12. BlueMasteria polttava juo olutta
13. Saksalainen polttaa Princeä
14. Norjalainen asuu sinisen talon vieressä
15. Miehellä, joka polttaa Blendiä, on naapurina mies, joka juo vettä

Kysymys:
Kenellä on lemmikkieläimenä kaloja?
Tämä ei ole kompakysymys. Vastaus löytyy käyttämällä logiikkaa.
Anonymous



Date: 2010-06-15 15:42:34
Jig wrote:
On kevät. Kumollaan olevan veneen alta kuuluu suorastaan ihanaa laulua.

Kuka laulaa?


kalat :)
Anonymous



Date: 2010-06-15 15:43:44
ruf wrote:
Tää on vaikea!!!

Seuraavassa pientä päänvaivaa. Seuraavan ongelman on laatinut itse Albert Einstein. Hän oli vakaasti sitä mieltä että 98% kaikista ihmisistä ei pysty ratkaisemaan sitä. Kokeile jos uskallat. ;) Siis ilman pakeria ja kynää

Faktat:
1. Kaikki 5 taloa ovat eri värisiä
2. Jokaisessa talossa elää eri maan kansalainen
3. Jokaisen talon omistaja juo tiettyä juomaa, polttaa tietynmerkkisiä savukkeita ja tällä on tietynlainen kotieläin
4. Kukaan ei polta samanmerkkisiä savukkeita eikä juo samaa juomaa naapurin kanssa ja jokaisella on erilainen kotieläin

Vihjeet:
1. Englantilainen asuu punaisessa talossa
2. Ruotsalaisella on lemmikkinä koira
3. Tanskalainen juo teetä
4. Vihreä talo on valkoisen talon vasemmalla puolella
5. Vihreän talon omistaja juo kahvia
6. Pallmallia polttava henkilö rakastaa lintuja
7. Keltaisen talon asukas polttaa Dunhilliä
8. Keskimmäisessä talossa asuva mies juo maitoa
9. Norjalainen asuu ensimmäisessä talossa
10. Blendiä polttava mies asuu kissan omistajan naapurissa
11. Se, jolla on hevosia kotieläimena, asuu vierekkäin miehen kanssa, joka polttaa Dunhilliä
12. BlueMasteria polttava juo olutta
13. Saksalainen polttaa Princeä
14. Norjalainen asuu sinisen talon vieressä
15. Miehellä, joka polttaa Blendiä, on naapurina mies, joka juo vettä

Kysymys:
Kenellä on lemmikkieläimenä kaloja?
Tämä ei ole kompakysymys. Vastaus löytyy käyttämällä logiikkaa.

Anonymous



Date: 2010-06-15 15:44:24
K.Carson wrote:
Tuomari kertoo kuolemaantuomitulle, että tämä hirtetään seuraavalla viikolla (ma–pe), mutta päivä tulee tuomitulle yllätyksenä. Hän ei tiedä sitä ennen kuin teloittaja koputtaa hänen sellinsä oveen hirttopäivän aamuna.

Tuomittu järkeilee seuraavasti:

      1. Päivä ei voi olla perjantai, koska silloin hän olisi tietoinen siitä torstai-iltana, jolloin päiviä on jäljellä vain yksi (ja näin ollen se ei tulisi yllätyksenä).
      2. Se ei voi olla myöskään torstai, koska silloin hän olisi tietoinen siitä keskiviikkoiltana: päiviä olisi jäljellä taas vain yksi, kun hirttopäivä ei voi olla perjantaikaan.
      3. Samalla logiikalla se ei voi olla myöskään keskiviikko, tiistai tai maanantai. Vanki tulee siihen tulokseen, ettei häntä voida hirttää.

Tää ei niinkään oo arvoitus, mutta silti aika jännä, nimittäi tälle paradoksille ei ole löydetty täysin yleisesti hyväksyttyä selitystä, vaikka nii simppeliltä näytääki.


Joo voihan ton noinkin aatella mutta yhtälailla:

1. Jos päivä on maanantai hirttäminen tapahtuu todennäköisyydellä 1/5.
2. Jos maanantaina ei tapahtunut hirttämistä, tiistaina se tapahtuu todennäköisyydellä 1/4.
3. Jos maanantaina eikä tiistaina tapahtunut hirttämistä, se tapahtuu keskiviikkona todennäköisyydellä 1/3.
4. Jos maanantaina eikä tiistaina eikä keskiviikkona tapahtunut hirttämistä, se tapahtuu torstaina todennäköisyydellä 1/2.
5. Jos maanantaina eikä tiistaina eikä keskiviikkona eikä torstaina tapahtunut hirttämistä, se tapahtuu varmasti perjantaina.

Alunperin kaikilla päivillä on todennäköisyys 1/5 eli hirttäminen tapahtuu yllätyksenä. Se, kuinka suurta todennäköisyyttä pitää yllätyksenä on kunkin itsensä päätettävissä. Tää sun kertomasi paradoksi on vain muotoiltu sillä tavalla, että se saa lukijan ajattelemaan tuolla tavalla miten tuomittu ajattelee.
Anonymous



Date: 2010-06-15 18:12:41
K.Carson wrote:
Tuomari kertoo kuolemaantuomitulle, että tämä hirtetään seuraavalla viikolla (ma–pe), mutta päivä tulee tuomitulle yllätyksenä. Hän ei tiedä sitä ennen kuin teloittaja koputtaa hänen sellinsä oveen hirttopäivän aamuna.

Tuomittu järkeilee seuraavasti:

      1. Päivä ei voi olla perjantai, koska silloin hän olisi tietoinen siitä torstai-iltana, jolloin päiviä on jäljellä vain yksi (ja näin ollen se ei tulisi yllätyksenä).
      2. Se ei voi olla myöskään torstai, koska silloin hän olisi tietoinen siitä keskiviikkoiltana: päiviä olisi jäljellä taas vain yksi, kun hirttopäivä ei voi olla perjantaikaan.
      3. Samalla logiikalla se ei voi olla myöskään keskiviikko, tiistai tai maanantai. Vanki tulee siihen tulokseen, ettei häntä voida hirttää.

Tää ei niinkään oo arvoitus, mutta silti aika jännä, nimittäi tälle paradoksille ei ole löydetty täysin yleisesti hyväksyttyä selitystä, vaikka nii simppeliltä näytääki.


Tässä pari paradoksia lisää:

Juoksija juoksee 400 metrin matkan juoksusuoralla. Kun juoksija on päässyt lähtö- ja maaliviivan keskiväliin eli 200m kohdalle, on matkasta jäljellä puolet. Tästä pisteestä matkaa maaliin on toiset 200m. Kun juoksija on juossut 100m, on hänellä 100 metriä eli puolet äskeisestä pisteestä matkaa maaliin. Samalla logiikalla juoksijalla on aina puolet matkasta jäljellä eikä hän ikinä saavu maaliin.

Toinen melko samanlainen paradoksi:
Mies päättää ottaa juoksukisan kilpikonnan kanssa. Koska kilpikonna on merkittävästi miestä hitaampi, antaa hän hieman etumatkaa. Juoksija ja kilpikonna lähtevät samaan aikaan liikkeelle. Kun mies saavuttaa pisteen, josta kilpikonna lähti, on konna ehtinyt jo taapertaa jonkun matkaa eteenpäin. Mies ottaa kilpikonnaa kiinni, mutta aina kun mies saavuttaa pisteen jossa kilpikonna äsken oli, se on jatkanut matkaansa eteenpäin eikä mies ikinä saavuta kilpikonnaa.
thanos
Wanhainkodin Munkki



Date: 2010-06-15 19:50:07
vekara wrote:
K.Carson wrote:
Tuomari kertoo kuolemaantuomitulle, että tämä hirtetään seuraavalla viikolla (ma–pe), mutta päivä tulee tuomitulle yllätyksenä. Hän ei tiedä sitä ennen kuin teloittaja koputtaa hänen sellinsä oveen hirttopäivän aamuna.

Tuomittu järkeilee seuraavasti:

      1. Päivä ei voi olla perjantai, koska silloin hän olisi tietoinen siitä torstai-iltana, jolloin päiviä on jäljellä vain yksi (ja näin ollen se ei tulisi yllätyksenä).
      2. Se ei voi olla myöskään torstai, koska silloin hän olisi tietoinen siitä keskiviikkoiltana: päiviä olisi jäljellä taas vain yksi, kun hirttopäivä ei voi olla perjantaikaan.
      3. Samalla logiikalla se ei voi olla myöskään keskiviikko, tiistai tai maanantai. Vanki tulee siihen tulokseen, ettei häntä voida hirttää.

Tää ei niinkään oo arvoitus, mutta silti aika jännä, nimittäi tälle paradoksille ei ole löydetty täysin yleisesti hyväksyttyä selitystä, vaikka nii simppeliltä näytääki.


Joo voihan ton noinkin aatella mutta yhtälailla:

1. Jos päivä on maanantai hirttäminen tapahtuu todennäköisyydellä 1/5.
2. Jos maanantaina ei tapahtunut hirttämistä, tiistaina se tapahtuu todennäköisyydellä 1/4.
3. Jos maanantaina eikä tiistaina tapahtunut hirttämistä, se tapahtuu keskiviikkona todennäköisyydellä 1/3.
4. Jos maanantaina eikä tiistaina eikä keskiviikkona tapahtunut hirttämistä, se tapahtuu torstaina todennäköisyydellä 1/2.
5. Jos maanantaina eikä tiistaina eikä keskiviikkona eikä torstaina tapahtunut hirttämistä, se tapahtuu varmasti perjantaina.

Alunperin kaikilla päivillä on todennäköisyys 1/5 eli hirttäminen tapahtuu yllätyksenä. Se, kuinka suurta todennäköisyyttä pitää yllätyksenä on kunkin itsensä päätettävissä. Tää sun kertomasi paradoksi on vain muotoiltu sillä tavalla, että se saa lukijan ajattelemaan tuolla tavalla miten tuomittu ajattelee.


Nii mutta tuossa tuo sun 5. kohda ei enää päde, sillä hirttämisen piti tulla yllätyksenä. Eli jos hirttäminen ei tapahdu torstaina, sitä ei voida enää ollenkaan suorittaa.

Ei oo mitään todennäköisyyttä, että hirttäminen tapahtuisi perjantaina, sillä tuli jo varmaan selväksi, että perjantaina se ei enää ole mahdollista. Ja näin ollen ei myöskään torstai käy samasta syystä jne...

"Tää sun kertomasi paradoksi on vain muotoiltu sillä tavalla, että se saa lukijan ajattelemaan tuolla tavalla miten tuomittu ajattelee." - silti se vaan sisältää raudanlujan logiikan, jota ei tuo sun hyvä yritys murra :p

Oikeesti, tätä on iha turha alkaa yrittää järkeileen,
maailman viisaimmatkaa aivot ei nimittäi oo saanut aikaan mitään varmaa :P
Anonymous



Date: 2010-06-15 19:59:12
K.Carson wrote:
Tuomari kertoo kuolemaantuomitulle, että tämä hirtetään seuraavalla viikolla (ma–pe), mutta päivä tulee tuomitulle yllätyksenä. Hän ei tiedä sitä ennen kuin teloittaja koputtaa hänen sellinsä oveen hirttopäivän aamuna.

Tuomittu järkeilee seuraavasti:

      1. Päivä ei voi olla perjantai, koska silloin hän olisi tietoinen siitä torstai-iltana, jolloin päiviä on jäljellä vain yksi (ja näin ollen se ei tulisi yllätyksenä).
      2. Se ei voi olla myöskään torstai, koska silloin hän olisi tietoinen siitä keskiviikkoiltana: päiviä olisi jäljellä taas vain yksi, kun hirttopäivä ei voi olla perjantaikaan.
      3. Samalla logiikalla se ei voi olla myöskään keskiviikko, tiistai tai maanantai. Vanki tulee siihen tulokseen, ettei häntä voida hirttää.

Tää ei niinkään oo arvoitus, mutta silti aika jännä, nimittäi tälle paradoksille ei ole löydetty täysin yleisesti hyväksyttyä selitystä, vaikka nii simppeliltä näytääki.


  Miten ilta liittyy asiaan, jos hän saa tietää asiasta vasta hirttopäivän aamuna? Eli hänet tullaan hirttämään jonakin päivänä, ja se tulee olemaan yllätys ellei vanki ajattele; minut tullaan hirttämään jonakin päivänä joten asennoidun siten että minut hirtetään jonakin päivänä.
Anonymous



Date: 2010-06-15 20:06:37
Kynää wrote:
K.Carson wrote:
Tuomari kertoo kuolemaantuomitulle, että tämä hirtetään seuraavalla viikolla (ma–pe), mutta päivä tulee tuomitulle yllätyksenä. Hän ei tiedä sitä ennen kuin teloittaja koputtaa hänen sellinsä oveen hirttopäivän aamuna.

Tuomittu järkeilee seuraavasti:

      1. Päivä ei voi olla perjantai, koska silloin hän olisi tietoinen siitä torstai-iltana, jolloin päiviä on jäljellä vain yksi (ja näin ollen se ei tulisi yllätyksenä).
      2. Se ei voi olla myöskään torstai, koska silloin hän olisi tietoinen siitä keskiviikkoiltana: päiviä olisi jäljellä taas vain yksi, kun hirttopäivä ei voi olla perjantaikaan.
      3. Samalla logiikalla se ei voi olla myöskään keskiviikko, tiistai tai maanantai. Vanki tulee siihen tulokseen, ettei häntä voida hirttää.

Tää ei niinkään oo arvoitus, mutta silti aika jännä, nimittäi tälle paradoksille ei ole löydetty täysin yleisesti hyväksyttyä selitystä, vaikka nii simppeliltä näytääki.


  Miten ilta liittyy asiaan, jos hän saa tietää asiasta vasta hirttopäivän aamuna? Eli hänet tullaan hirttämään jonakin päivänä, ja se tulee olemaan yllätys ellei vanki ajattele; minut tullaan hirttämään jonakin päivänä joten asennoidun siten että minut hirtetään jonakin päivänä.

No koska torstai-iltana on enää yksi mahdollinen aamu jäljellä että tullaan koputtamaan eli se ei enää tule yllätyksenä.
Anonymous



Date: 2010-06-15 20:15:44
DonkRaise wrote:

No koska torstai-iltana on enää yksi mahdollinen aamu jäljellä että tullaan koputtamaan eli se ei enää tule yllätyksenä.


  Niin, torstai-iltana tosiaan tuo pätee. Muuna iltoina ei, koska vasta aamulla saa tietää koittaako kuolema vai ei.
Anonymous



Date: 2010-06-15 20:22:45
vekara wrote:
Tämä arvoitus perustuu tositapahtumiin, jota tänään minulle kävi.

Menin kauppaan hakemaan äidin tekemää tilausta. Myyjä ei tiennyt, että olen tulossa hakemaan tilausta, eikä hän ollut koskaan nähnyt minua. En ollut myös koskaan nähnyt myyjää. Myyjä ei ole koskaan käynyt meidän luonamme, eikä hän ole kenenkään meidän tuttu. En myöskään näytä yhtään äidiltä, joten hän ei voinut päätellä kuka olen senkään perusteella. Tilausta ei pitänyt hakea minään tiettynä ajankohtana, hain sen vaan miten sattui. Siitä huolimatta kauppaan astuessani myyjä sanoi sukunimeni ja haki äitini tilauksen. Olin kovasti hämilläni ja ihmettelin mistä myyjä tiesi, että tulin hakemaan äitini tilausta. Myyjä vaan sanoi, että hänellä on hyvä näkömuisti. Kerroin myyjälle, etten ole koskaan aikaisemmin ollut kyseisessä kaupassa. Mistä myyjä tiesi kuka olen ja mistä hän tiesi olisinko tullut kauppaan ylipäätään hakemaan tilausta vai ostamaan jotain?

No jos sitte nyt :

Teillä molemmilla, sun äitilläs ja sulla oli ollu uniformut (jotkut työpuvut käy kanssa) missä on ollu teiän sukunimenne. Äitisi on voinut käydä kaupassa katsomassa onko tilaus tullut tai muuta ja siitä on myyjä nähnyt sukunimenne, ja täten hakenut oikean paketin lukiessaan sinun sukunimesi sinun työpuvusta.
Anonymous



Date: 2010-06-15 20:26:28
vekara wrote:
Tämä arvoitus perustuu tositapahtumiin, jota tänään minulle kävi.

Menin kauppaan hakemaan äidin tekemää tilausta. Myyjä ei tiennyt, että olen tulossa hakemaan tilausta, eikä hän ollut koskaan nähnyt minua. En ollut myös koskaan nähnyt myyjää. Myyjä ei ole koskaan käynyt meidän luonamme, eikä hän ole kenenkään meidän tuttu. En myöskään näytä yhtään äidiltä, joten hän ei voinut päätellä kuka olen senkään perusteella. Tilausta ei pitänyt hakea minään tiettynä ajankohtana, hain sen vaan miten sattui. Siitä huolimatta kauppaan astuessani myyjä sanoi sukunimeni ja haki äitini tilauksen. Olin kovasti hämilläni ja ihmettelin mistä myyjä tiesi, että tulin hakemaan äitini tilausta. Myyjä vaan sanoi, että hänellä on hyvä näkömuisti. Kerroin myyjälle, etten ole koskaan aikaisemmin ollut kyseisessä kaupassa. Mistä myyjä tiesi kuka olen ja mistä hän tiesi olisinko tullut kauppaan ylipäätään hakemaan tilausta vai ostamaan jotain?


Äitis on kaivanut lompakosta rahaa tai korttia ja sillä on ollu kuvia susta siellä ja siitä myyjä muistaa sut?
Anonymous



Date: 2010-06-15 20:30:13
nippa wrote:
vekara wrote:
Tämä arvoitus perustuu tositapahtumiin, jota tänään minulle kävi.

Menin kauppaan hakemaan äidin tekemää tilausta. Myyjä ei tiennyt, että olen tulossa hakemaan tilausta, eikä hän ollut koskaan nähnyt minua. En ollut myös koskaan nähnyt myyjää. Myyjä ei ole koskaan käynyt meidän luonamme, eikä hän ole kenenkään meidän tuttu. En myöskään näytä yhtään äidiltä, joten hän ei voinut päätellä kuka olen senkään perusteella. Tilausta ei pitänyt hakea minään tiettynä ajankohtana, hain sen vaan miten sattui. Siitä huolimatta kauppaan astuessani myyjä sanoi sukunimeni ja haki äitini tilauksen. Olin kovasti hämilläni ja ihmettelin mistä myyjä tiesi, että tulin hakemaan äitini tilausta. Myyjä vaan sanoi, että hänellä on hyvä näkömuisti. Kerroin myyjälle, etten ole koskaan aikaisemmin ollut kyseisessä kaupassa. Mistä myyjä tiesi kuka olen ja mistä hän tiesi olisinko tullut kauppaan ylipäätään hakemaan tilausta vai ostamaan jotain?

No jos sitte nyt :

Teillä molemmilla, sun äitilläs ja sulla oli ollu uniformut (jotkut työpuvut käy kanssa) missä on ollu teiän sukunimenne. Äitisi on voinut käydä kaupassa katsomassa onko tilaus tullut tai muuta ja siitä on myyjä nähnyt sukunimenne, ja täten hakenut oikean paketin lukiessaan sinun sukunimesi sinun työpuvusta.


eip
Anonymous



Date: 2010-06-15 20:31:16
simosiili wrote:
vekara wrote:
Tämä arvoitus perustuu tositapahtumiin, jota tänään minulle kävi.

Menin kauppaan hakemaan äidin tekemää tilausta. Myyjä ei tiennyt, että olen tulossa hakemaan tilausta, eikä hän ollut koskaan nähnyt minua. En ollut myös koskaan nähnyt myyjää. Myyjä ei ole koskaan käynyt meidän luonamme, eikä hän ole kenenkään meidän tuttu. En myöskään näytä yhtään äidiltä, joten hän ei voinut päätellä kuka olen senkään perusteella. Tilausta ei pitänyt hakea minään tiettynä ajankohtana, hain sen vaan miten sattui. Siitä huolimatta kauppaan astuessani myyjä sanoi sukunimeni ja haki äitini tilauksen. Olin kovasti hämilläni ja ihmettelin mistä myyjä tiesi, että tulin hakemaan äitini tilausta. Myyjä vaan sanoi, että hänellä on hyvä näkömuisti. Kerroin myyjälle, etten ole koskaan aikaisemmin ollut kyseisessä kaupassa. Mistä myyjä tiesi kuka olen ja mistä hän tiesi olisinko tullut kauppaan ylipäätään hakemaan tilausta vai ostamaan jotain?


Äitis on kaivanut lompakosta rahaa tai korttia ja sillä on ollu kuvia susta siellä ja siitä myyjä muistaa sut?


ei näinkään, äiti ei oo maksanu mitää aikasemmin sille joten ei oo nähny mun kuvaa lompakosta
Anonymous



Date: 2010-06-15 20:34:46
Edited: 2010-06-15 20:49:26
vekara wrote:
simosiili wrote:
vekara wrote:
Tämä arvoitus perustuu tositapahtumiin, jota tänään minulle kävi.

Menin kauppaan hakemaan äidin tekemää tilausta. Myyjä ei tiennyt, että olen tulossa hakemaan tilausta, eikä hän ollut koskaan nähnyt minua. En ollut myös koskaan nähnyt myyjää. Myyjä ei ole koskaan käynyt meidän luonamme, eikä hän ole kenenkään meidän tuttu. En myöskään näytä yhtään äidiltä, joten hän ei voinut päätellä kuka olen senkään perusteella. Tilausta ei pitänyt hakea minään tiettynä ajankohtana, hain sen vaan miten sattui. Siitä huolimatta kauppaan astuessani myyjä sanoi sukunimeni ja haki äitini tilauksen. Olin kovasti hämilläni ja ihmettelin mistä myyjä tiesi, että tulin hakemaan äitini tilausta. Myyjä vaan sanoi, että hänellä on hyvä näkömuisti. Kerroin myyjälle, etten ole koskaan aikaisemmin ollut kyseisessä kaupassa. Mistä myyjä tiesi kuka olen ja mistä hän tiesi olisinko tullut kauppaan ylipäätään hakemaan tilausta vai ostamaan jotain?


Äitis on kaivanut lompakosta rahaa tai korttia ja sillä on ollu kuvia susta siellä ja siitä myyjä muistaa sut?


ei näinkään, äiti ei oo maksanu mitää aikasemmin sille joten ei oo nähny mun kuvaa lompakosta



Voiskoha olla niin, että oli vain yksi tilaus tullut koko päivänä jote se oli pakko olla sinä?
Anonymous



Date: 2010-06-15 20:38:24
Edited: 2010-06-15 20:39:12
K.Carson wrote:
vekara wrote:
K.Carson wrote:
Tuomari kertoo kuolemaantuomitulle, että tämä hirtetään seuraavalla viikolla (ma–pe), mutta päivä tulee tuomitulle yllätyksenä. Hän ei tiedä sitä ennen kuin teloittaja koputtaa hänen sellinsä oveen hirttopäivän aamuna.

Tuomittu järkeilee seuraavasti:

      1. Päivä ei voi olla perjantai, koska silloin hän olisi tietoinen siitä torstai-iltana, jolloin päiviä on jäljellä vain yksi (ja näin ollen se ei tulisi yllätyksenä).
      2. Se ei voi olla myöskään torstai, koska silloin hän olisi tietoinen siitä keskiviikkoiltana: päiviä olisi jäljellä taas vain yksi, kun hirttopäivä ei voi olla perjantaikaan.
      3. Samalla logiikalla se ei voi olla myöskään keskiviikko, tiistai tai maanantai. Vanki tulee siihen tulokseen, ettei häntä voida hirttää.

Tää ei niinkään oo arvoitus, mutta silti aika jännä, nimittäi tälle paradoksille ei ole löydetty täysin yleisesti hyväksyttyä selitystä, vaikka nii simppeliltä näytääki.


Joo voihan ton noinkin aatella mutta yhtälailla:

1. Jos päivä on maanantai hirttäminen tapahtuu todennäköisyydellä 1/5.
2. Jos maanantaina ei tapahtunut hirttämistä, tiistaina se tapahtuu todennäköisyydellä 1/4.
3. Jos maanantaina eikä tiistaina tapahtunut hirttämistä, se tapahtuu keskiviikkona todennäköisyydellä 1/3.
4. Jos maanantaina eikä tiistaina eikä keskiviikkona tapahtunut hirttämistä, se tapahtuu torstaina todennäköisyydellä 1/2.
5. Jos maanantaina eikä tiistaina eikä keskiviikkona eikä torstaina tapahtunut hirttämistä, se tapahtuu varmasti perjantaina.

Alunperin kaikilla päivillä on todennäköisyys 1/5 eli hirttäminen tapahtuu yllätyksenä. Se, kuinka suurta todennäköisyyttä pitää yllätyksenä on kunkin itsensä päätettävissä. Tää sun kertomasi paradoksi on vain muotoiltu sillä tavalla, että se saa lukijan ajattelemaan tuolla tavalla miten tuomittu ajattelee.


Nii mutta tuossa tuo sun 5. kohda ei enää päde, sillä hirttämisen piti tulla yllätyksenä. Eli jos hirttäminen ei tapahdu torstaina, sitä ei voida enää ollenkaan suorittaa.

Ei oo mitään todennäköisyyttä, että hirttäminen tapahtuisi perjantaina, sillä tuli jo varmaan selväksi, että perjantaina se ei enää ole mahdollista. Ja näin ollen ei myöskään torstai käy samasta syystä jne...

"Tää sun kertomasi paradoksi on vain muotoiltu sillä tavalla, että se saa lukijan ajattelemaan tuolla tavalla miten tuomittu ajattelee." - silti se vaan sisältää raudanlujan logiikan, jota ei tuo sun hyvä yritys murra :p

Oikeesti, tätä on iha turha alkaa yrittää järkeileen,
maailman viisaimmatkaa aivot ei nimittäi oo saanut aikaan mitään varmaa :P


"Tuomari kertoo kuolemaantuomitulle, että tämä hirtetään seuraavalla viikolla (ma–pe), mutta päivä tulee tuomitulle yllätyksenä."

Onhan se perjantainkin hirttäminen yllätys vielä ennen torstaita, joten siihen asti päivä tulee tuomitulle yllätyksenä. Torstaista eteenpäin se ei ole enää yllätys, mutta hirttäminen voi tapahtua myös maanantaista torstaisiin ja silloin se on yllätys. Tämä on fakta, ajatelkoot tuomittu logiikallansa tai ei.
Mainos

Created by: Anonymous Created on: 2007-10-25 21:48:52 Read times: 445739
Pages: 1   2   3   4   107   108   109   [110]   111   112   113   136   137   138   139